YAMAHA YZF-R1

01.12.2017

Jeśli w środowisku spoza kręgu motocyklistów rzucisz hasło "ścigacz", to idzemy o zakład, że 3/4 grupy od razu pomyśli o biało-niebieskim motocyklu YAMAHA, jakim jest model YZF-R1. Nic dziwnego. Motocykl zasługuje na miano kultowego, a jego sylwetka, niezależnie od generacji budzi zachwyt i podziw. Ten z kolei od zawsze idzie w parze z... osiągami. Dzisiaj słów kilka o "er łanie"!

Może trudno w to uwierzyć, ale premiera słynnej R1 miała miejsca 20 lat. Dokładnie w 1997 podczas największych motocykowych targów motocyklowych - włoskich EICMA - producent spod znaku trzech kamertonów przedstawił światu zupełnie nowy model o tajemniczym oznaczeniu 08R. Motocykl miał stanowić zupełnie nowe otarcie w historii japońskiej marki. Cel był prosty. Podporządkować sobie segment motocykli sportowych, w którym YAMAHĘ do tej pory reprezentował model YZF 1000 R Thunderace. Motocykl nie przyjął się jednak tak, jak oczekiwali tego Japończycy, stąd dział badawczo-rozwojowy musiał wziąć nadgodziny i opracować coś zupełnie nowego, od podstaw!
 


 

Nie da się ukryć, że R1 okazała się przełomowa. W motocyklu wyraźnie mocniej popracowano nad aerodynamiką, co już na pierwszy rzut oka odróżniało go od Thunderace'a. YAMAHA R1 tamtych czasów była motocyklem scricte torowym posiadającym homologację. Waga 177 kg przy 150 KM robiła wrażenie, tak samo jak osiągi, którym nie był sprostać żaden inny motocykl tej klasy. 
 

Entuzjastycznie przyjęty bolid dał ekipie YAMAHA zielone światło, że zmierza ona w doskonałym kierunku wyznaczając zupełnie nowy kierunek rozwoju motocykli sporotwych. 

Produkcja YAMAHY R1 rozpoczęła się w roku 1998. Do roku 2009 przeszła ona wiele modyfikacji, jednak dopiero rok 2009 przyniósł opracowany od podstaw nowy silnik, któremu istnienie zapewniła jednostka z wyścigowego modely YZF-M1, czyli motocykla, na którym YAMAHA konkurowała w serii MotoGP. Silnik, dzięki zastosowaniu wału korbowego o kącie rozwarcia czopów 90' gwaranotwał równomierne oddawanie mocy i zrównoważnie niekorzystych momentów bezwładności w silniku. Producent zadbał także o szereg dodatków w postaci sportowych akcesoriów, by każdy właściciel mógł swojej R1 nadać wyjątkowego, torowego charakteru!

Kolejna rewolucja w gamie modelowej R1 nastąpiła w roku 2015, kiedy to YAMAHA zaprezentowała kolejną generację słynnego "er łana". Zaawansowany technologicznie motocykl zyskał jeszcze więcej cech wspólnych z modelem MotoGP YZR-M1 co sprawiło, że nowy R1 po raz kolejny wyznaczył nowe trendy w świecie superbike. 199 kg i 200 KM. Te dane wyczerpują temat! Stosunek 1 KM na 1 kg z silnika o pojemności 1 litra gwarantują R1 zaskakujące osiągi, w których pełnym wykorzystaniu pomagają zaawansowane systemy elektroniczne, takie jak choćby system zapobiegający unoszeniu przedniego koła podczas przyśpieczania oraz system kontroli startu. W nowej R1 udoskonalono także system quickshifter, dzięki któremu zmiana biegów może następować bez użycia sprzęgła - zarówno w górę i w dół. Motocykl zyskał także jeden z najlepszych układów hamulcowych na rynku. 

Jak więc widzicie 20-letnia historia modelu R1 budzi podziw i jest wyrazem najwyższej dbałości o każdy detal japońskich inżynierów. Podczas naszej tegorocznej wizyty w fabryce YAMAHA w Japonii mogliśmy na własne oczy zobaczyć proces narodzin pojazdów YAMAHA oraz pracę zespołu pracowniczego, która podobnie jak sama R1... imponuje! 

YAMAHA R1 od samego początku to motocykl specjalny i wyjątkowy, potrafiący mimo upływu lat zapeniać potężny dreszcz emocji i doznań z jazdy. W YAMA-SKLEP.PL sami oblecieliśmy niejedną "er jedynkę" i wiemy, że każda kolejna premiera tego modelu będzie ekstycująca. Bez wględu na to, jakim rocznikiem R1 jeździsz lub jaki zamierzasz kupić, to w naszym sklepie YAMA-SKLEP.PL możesz liczyć na pełne wsparcie. 

Jeśli więc szukasz instrukcji do YAMAHA R1, to znajdziesz ją w naszym dziale instrukcje obsługi YAMAHA. Szukasz części? Skorzystaj z intuicyjnej wyszukiwarki części YAMAHA, a jeśli myślisz o modernizacji swojego japońskiego przecinaka, to rzuć okiem na asortyment akcesoriów YAMAHA. Jak widzisz w YAMA-SKLEP.PL w jednym miejscu znajdziesz wszystko do swojej R1. 

 

YAMAHA YZF-R1 2018 - DANE TECHNICZNE

Silnik

Typ silnika                                 

4-suwowy, chłodzony cieczą, DOHC, nachylony do przodu, rzędowy, 4-cylindrowy, 4-zaworowy

Pojemność                                                                           

998 cm3

Średnica x skok tłoka

79,0 mm x 50,9 mm

Stopień sprężania

13,0 : 1

Moc maksymalna

147,1 kW (200,0 KM) @ 13 500 obr./min

Limited power version 

Niedostępny

Maksymalny moment obrotowy    

112,4 Nm (11,5 kg-m) @ 11 500 obr./min

Układ smarowania

Mokra miska olejowa

Typ sprzęgła

Mokre, wielotarczowe

Układ zasilania

Wtrysk paliwa

Układ zapłonu

TCI (cyfrowy)

Układ rozrusznika

Elektryczny

Skrzynia biegów

Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa

Napęd końcowy

Łańcuch

Spalanie

7,2 l/100km

Emisja CO2                                                                                      

167 g/km

Podwozie

Skok przedniego zawieszenia                              

120 mm

Kąt wyprzedzania główki ramy    

24º

Wyprzedzenie

102 mm

Układ przedniego zawieszenia      

Widelec teleskopowy, Ø 43 mm

Układ tylnego zawieszenia

Wahacz, Wahaczowe

Skok tylnego zawieszenia

120 mm

Hamulec przedni

Podwójny, hydrauliczny tarczowy, Ø 320 mm

Hamulec tylny

Hydrauliczny jednotarczowy, Ø 220 mm

Opona przednia                                                             

120/70 ZR17M/C (58W)

Opona tylna  

190/55 ZR17M/C (75W)

Wymiary

Długość całkowita

2 055 mm

Szerokość całkowita

690 mm

Wysokość całkowita

1 150 mm

Wysokość siodełka

855 mm

Rozstaw kół

1 405 mm

Minimalny prześwit

130 mm

Masa z obciążeniem
(wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa)       

200 kg

Pojemność zbiornika paliwa

17 litrów

Pojemność zbiornika oleju

3,9 litrów

 

Poznaj aktualną cenę nowej R1 w YAMA SKLEP WOJCIECHOWICZ

 

PS. Latasz R1? Pochwal się z nami jej fotką i wyślij ją do nas na fanpage'u! Chętnie opublikujemy ją na naszej tablicy :-) 

Darmowa przesyłka od 350 PLN
Darmowa przesyłka od 350 PLN
numer telefonu yama-sklep.PL zadzwoń do nas