
YAMAHA YZF-R1
01.12.2017
Jeśli w środowisku spoza kręgu motocyklistów rzucisz hasło "ścigacz", to idzemy o zakład, że 3/4 grupy od razu pomyśli o biało-niebieskim motocyklu YAMAHA, jakim jest model YZF-R1. Nic dziwnego. Motocykl zasługuje na miano kultowego, a jego sylwetka, niezależnie od generacji budzi zachwyt i podziw. Ten z kolei od zawsze idzie w parze z... osiągami. Dzisiaj słów kilka o "er łanie"!
Może trudno w to uwierzyć, ale premiera słynnej R1 miała miejsca 20 lat. Dokładnie w 1997 podczas największych motocykowych targów motocyklowych - włoskich EICMA - producent spod znaku trzech kamertonów przedstawił światu zupełnie nowy model o tajemniczym oznaczeniu 08R. Motocykl miał stanowić zupełnie nowe otarcie w historii japońskiej marki. Cel był prosty. Podporządkować sobie segment motocykli sportowych, w którym YAMAHĘ do tej pory reprezentował model YZF 1000 R Thunderace. Motocykl nie przyjął się jednak tak, jak oczekiwali tego Japończycy, stąd dział badawczo-rozwojowy musiał wziąć nadgodziny i opracować coś zupełnie nowego, od podstaw!
Nie da się ukryć, że R1 okazała się przełomowa. W motocyklu wyraźnie mocniej popracowano nad aerodynamiką, co już na pierwszy rzut oka odróżniało go od Thunderace'a. YAMAHA R1 tamtych czasów była motocyklem scricte torowym posiadającym homologację. Waga 177 kg przy 150 KM robiła wrażenie, tak samo jak osiągi, którym nie był sprostać żaden inny motocykl tej klasy.
Entuzjastycznie przyjęty bolid dał ekipie YAMAHA zielone światło, że zmierza ona w doskonałym kierunku wyznaczając zupełnie nowy kierunek rozwoju motocykli sporotwych.
Produkcja YAMAHY R1 rozpoczęła się w roku 1998. Do roku 2009 przeszła ona wiele modyfikacji, jednak dopiero rok 2009 przyniósł opracowany od podstaw nowy silnik, któremu istnienie zapewniła jednostka z wyścigowego modely YZF-M1, czyli motocykla, na którym YAMAHA konkurowała w serii MotoGP. Silnik, dzięki zastosowaniu wału korbowego o kącie rozwarcia czopów 90' gwaranotwał równomierne oddawanie mocy i zrównoważnie niekorzystych momentów bezwładności w silniku. Producent zadbał także o szereg dodatków w postaci sportowych akcesoriów, by każdy właściciel mógł swojej R1 nadać wyjątkowego, torowego charakteru!
Kolejna rewolucja w gamie modelowej R1 nastąpiła w roku 2015, kiedy to YAMAHA zaprezentowała kolejną generację słynnego "er łana". Zaawansowany technologicznie motocykl zyskał jeszcze więcej cech wspólnych z modelem MotoGP YZR-M1 co sprawiło, że nowy R1 po raz kolejny wyznaczył nowe trendy w świecie superbike. 199 kg i 200 KM. Te dane wyczerpują temat! Stosunek 1 KM na 1 kg z silnika o pojemności 1 litra gwarantują R1 zaskakujące osiągi, w których pełnym wykorzystaniu pomagają zaawansowane systemy elektroniczne, takie jak choćby system zapobiegający unoszeniu przedniego koła podczas przyśpieczania oraz system kontroli startu. W nowej R1 udoskonalono także system quickshifter, dzięki któremu zmiana biegów może następować bez użycia sprzęgła - zarówno w górę i w dół. Motocykl zyskał także jeden z najlepszych układów hamulcowych na rynku.
Jak więc widzicie 20-letnia historia modelu R1 budzi podziw i jest wyrazem najwyższej dbałości o każdy detal japońskich inżynierów. Podczas naszej tegorocznej wizyty w fabryce YAMAHA w Japonii mogliśmy na własne oczy zobaczyć proces narodzin pojazdów YAMAHA oraz pracę zespołu pracowniczego, która podobnie jak sama R1... imponuje!
YAMAHA R1 od samego początku to motocykl specjalny i wyjątkowy, potrafiący mimo upływu lat zapeniać potężny dreszcz emocji i doznań z jazdy. W YAMA-SKLEP.PL sami oblecieliśmy niejedną "er jedynkę" i wiemy, że każda kolejna premiera tego modelu będzie ekstycująca. Bez wględu na to, jakim rocznikiem R1 jeździsz lub jaki zamierzasz kupić, to w naszym sklepie YAMA-SKLEP.PL możesz liczyć na pełne wsparcie.
Jeśli więc szukasz instrukcji do YAMAHA R1, to znajdziesz ją w naszym dziale instrukcje obsługi YAMAHA. Szukasz części? Skorzystaj z intuicyjnej wyszukiwarki części YAMAHA, a jeśli myślisz o modernizacji swojego japońskiego przecinaka, to rzuć okiem na asortyment akcesoriów YAMAHA. Jak widzisz w YAMA-SKLEP.PL w jednym miejscu znajdziesz wszystko do swojej R1.
YAMAHA YZF-R1 2018 - DANE TECHNICZNE
Silnik
Typ silnika |
4-suwowy, chłodzony cieczą, DOHC, nachylony do przodu, rzędowy, 4-cylindrowy, 4-zaworowy |
Pojemność |
998 cm3 |
Średnica x skok tłoka |
79,0 mm x 50,9 mm |
Stopień sprężania |
13,0 : 1 |
Moc maksymalna |
147,1 kW (200,0 KM) @ 13 500 obr./min |
Limited power version |
Niedostępny |
Maksymalny moment obrotowy |
112,4 Nm (11,5 kg-m) @ 11 500 obr./min |
Układ smarowania |
Mokra miska olejowa |
Typ sprzęgła |
Mokre, wielotarczowe |
Układ zasilania |
Wtrysk paliwa |
Układ zapłonu |
TCI (cyfrowy) |
Układ rozrusznika |
Elektryczny |
Skrzynia biegów |
Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa |
Napęd końcowy |
Łańcuch |
Spalanie |
7,2 l/100km |
Emisja CO2 |
167 g/km |
Podwozie
Skok przedniego zawieszenia |
120 mm |
Kąt wyprzedzania główki ramy |
24º |
Wyprzedzenie |
102 mm |
Układ przedniego zawieszenia |
Widelec teleskopowy, Ø 43 mm |
Układ tylnego zawieszenia |
Wahacz, Wahaczowe |
Skok tylnego zawieszenia |
120 mm |
Hamulec przedni |
Podwójny, hydrauliczny tarczowy, Ø 320 mm |
Hamulec tylny |
Hydrauliczny jednotarczowy, Ø 220 mm |
Opona przednia |
120/70 ZR17M/C (58W) |
Opona tylna |
190/55 ZR17M/C (75W) |
Wymiary
Długość całkowita |
2 055 mm |
Szerokość całkowita |
690 mm |
Wysokość całkowita |
1 150 mm |
Wysokość siodełka |
855 mm |
Rozstaw kół |
1 405 mm |
Minimalny prześwit |
130 mm |
Masa z obciążeniem |
200 kg |
Pojemność zbiornika paliwa |
17 litrów |
Pojemność zbiornika oleju |
3,9 litrów |
Poznaj aktualną cenę nowej R1 w YAMA SKLEP WOJCIECHOWICZ
PS. Latasz R1? Pochwal się z nami jej fotką i wyślij ją do nas na fanpage'u! Chętnie opublikujemy ją na naszej tablicy :-)