Yamaha XV 535 Virago

06.02.2019

Istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że jeśli mówisz o lekkim chopperze, to nawet jeśli nie masz konkretnie na myśli modelu Yamaha XV 535 Virago to… masz przed oczami sylwetkę właśnie tego modelu. Zresztą nic dziwnego, bo Virago 535 to model kultowy, który doskonale przyjął się w Europie i choć jego produkcja zakończyła się w roku 2003, to do dzisiaj wciąż cieszy się ogromną popularnością na rynku motocykli używanych, a także święci triumfy w świecie customów. Dlaczego ten mały chopper jest aż tak lubiany? 

 

Yamaha Virago 535 została powołana do życia w roku 1987 i była produkowana przez równo 16 lat. Model ten stanowił następcę Yamaha XV 500 K produkowanej w latach 1983 – 1987. Nowy model od samego początku łapał za oczy i mimo stosunkowo małej pojemności, swoim wyglądem nie odstawał od znacznie większych od siebie chopperów, co zdecydowanie stanowiło jeden z solidniejszych atutów tego pojazdu w latach 80 i 90. Dodajmy do tego szereg elementów z chromu, wygodną pozycję za kierownicą z nisko położonym siedzeniem (co do dzisiaj cenią sobie niscy motocykliści), elastyczny silnik w układzie V, niemal bezobsługowy napęd dzięki zastosowaniu wału kardana i typową dla Yamahy niezawodność – to wszystko złożyło się na to, że Yamaha Virago zaczęła gromadzić szerokie grono wielbicieli na całym świecie!

VIRAGO NA PRZESTRZENI LAT
Na przestrzeni 16 lat produkcji XV 535 doczekała się kilku modyfikacji. Zacznijmy od tej najbardziej znanej, która była wymuszona trochę nietrafnie zaprojektowanym zbiornikiem paliwa we wczesnoprodukcyjnych egzemplarzach. W miejscu, w którym większość motocykli posiada zbiornik paliwa – i zresztą wydawać by się mogło, że sama Virago także go tam posiadała – model XV 535 do roku 1988 posiadał w tym miejscu de facto atrapę zbiornika paliwa, w której skryto m.in. trochę elektryki. 
 


 

Właściwy zbiornik paliwa do Yamaha XV 535 Virago ukryto z kolei pod siedzeniem. To rozwiązanie choć w swoim założeniu było dobre, niestety ze względu na dość małe gabaryty motocykla, a tym samym mały zbiornik paliwa o pojemności zaledwie 8,6 l, nie było to zbyt komfortowe dla ridera. Przy średnim spalaniu 5,5 l na setkę (chociaż jak można wyczytać na wielu forach realne spalanie jest na poziomie 6,5) na stacji bywało się dość często. Stąd Japończycy nie czekając zbyt długo, już w roku 1989 w miejsce pozorowanego zbiornika zainstalowali mieszczący dodatkowe, blisko 5 litrów paliwa realny zbiornik, co znacznie wydłużyło potencjalny zasięg Virago 535. 


 

Po 9 latach od startu produkcji, czyli w roku 1996 pracujący bardzo wytrwale na miano kultowego model Virago doczekał się kilku modyfikacji, a nie jak można byłoby się spodziewać po tylu latach, zupełnie nowego następcy. Japończycy uznali najwyraźniej, że coś co jest świetne, wymaga jedynie drobnych ulepszeń, a nie pisania historii od nowa. I tak w '96 w Yamaha Virago 535 dorzucono sporo nowego chromu, dzięki czemu sam sprzęt zyskał dodatkowego szyku.

Zmodernizowano także skrzynię biegów, wydech i układ zapłonowy, co w ogólnym rozrachunku wpłynęło na lepsze osiągi i odczucia z jazdy. W drugiej połowie lat 90 na rynku pojawiła się także bogatsza wersja sygnowana literką „S”, a więc Yamaha XV 535 S. Co się pod nią kryło? Przede wszystkim nowe malowanie ze zbiornikiem paliwa w dwóch barwach np. ślicznym, czerwono-białym, dzięki czemu w świecie chopperów Virago wyglądała naprawdę świeżo. Po krótkim epizodzie z „eską”, przyszły lata modelu Yamaha XV 535 DX, gdzie DX można określić mianem De Luxe. Zyskała ona jeszcze więcej prestiżu.

 

OSIĄGI
Zanim przejdziemy do tematu osiągów, warto najpierw zastanowić się, po co została stworzona Yamaha Virago 535 i dla kogo. A no przede wszystkim dla osób, które chciały poczuć niczym nieskrępowaną wolność i wiatr we włosach jak w najbardziej pamiętnych scenach filmu Easy Rider. Wolność, wolność, wolność! Nie chodziło więc o v-max i piorunujące przyśpieszenie, a o wygodę, elastyczność i kulturę pracy, czego „v-dwójce” o pojemności 535 cm3 z pewnością odmówić nie można. Generujący około 45 KM (47 Nm przy 6000 obr./min) silnik potrafił więc rozbujać sprzęt do ok. 160 km/h. Czy to jednak przyjemne uczucie bez owiewki? No właśnie. Stąd kupując sprzęt pokroju XV535 Virago v-max schodził na boczny plan. 
 


 

BOLĄCZKI
Mówiąc o Virago, czyli sprzęcie, który jakby na to nie patrzeć niejednokrotnie może być obecnie starszy od swojego właściciela, a choćby ze względu na to iż stanowi świetne rozwiązanie na pierwszy motocykl (dla fana chopperów – prowadzi się gładko i daje sporo przyjemności z jazdy), warto też wspomnieć o tym, co trapiło ten model.  Warto zacząć może od gabarytów. O ile sprzęt pokochają wszystkie osoby o wzroście do 172 centymetrów (nic więc dziwnego, że na Virago 535 tak chętnie stawiają Panie), tak osoby powyżej 172 cm mogą odczuwać pewnego rodzaju dyskomfort, choć jest to oczywiście kwestia osobista. Z kwestii mechanicznych warto z kolei nadmienić występujący problem z kranikiem, który wykorzystuje przełącznik elektromagnetyczny (rezerwą przełącza się z poziomu kierownicy). Ze względu na swoją konstrukcję mechanizm lubi łapać wilgoć, co wpływa na działanie samego rozwiązania. Z innych problemów, do czego w znacznej mierze przyczynia się już zdecydowane wiek, to potrafiąca zaśniedzieć instalacja, a dokładniej styki, czy przepalające się regulatory. W tym temacie wiele zależy jednak od ogólnego zadbania i kondycji danego egzemplarza. Warto też dbać o przedni hamulec tarczowy, ponieważ Virago 535 posiada tylko jedną tarczę z przodu z dwutłoczkowym zaciskiem i tylny hamulec bębnowy. Regularny wgląd na przednie klocki hamulcowe w Yamaha XV 535 Virago i ich wymiana na czas, to gwarancja najwyższej wydajności układu hamulcowego, który nie ukrywamy, mógłby działać nieco ostrzej. 


 

Yamaha XV 535 Virago Cafe Racer 
Ze względu na szereg zalet, nieśmiertelną jednostkę napędową, pancerną, mało skomplikowaną konstrukcje, dostępność części do Yamaha XV 535, jak choćby u nas w yama-sklep.pl, szeroki wybór egzemplarzy na rynku wtórnym za przyzwoite pieniądze, Virago535 stała się idealną bazą do tworzenia customów. I tak w Internecie po wpisaniu frazy np. Yamaha XV 535 Virago Cafe Racer natraficie na setki, zapierających dech w piersiach realizacji, w tym z gatunku 100% café racerów, flat tracków, bobberów, ale też zadziornych chopperów po procesie personalizacji z imponującym, długim po horyzont widelcem. Dzięki temu dzisiaj można by powiedzieć, że Virago przeżywa swoja drugą młodość!


fot. Yamaha Virago 535 "The Clyro" Cafe Racer

TO DOBRY SPRZĘT
Yamaha Virago 535 to motocykl, który naprawdę rozkochał w sobie pokolenia dostarczając właścicielowi przyjemność z jazdy, doskonały, ponadczasowy design i poczucie wolności. Jeśli zastanawiasz się nad kupnem klasycznego choppera o pojemności około pół litra – zarówno jeśli mowa o pierwszym motocyklu, ale także w momencie, kiedy poza swoją R1, Tenere, czy Grizzly, chciałabyś zasmakować trochę klasyki - to bez wątpienia model XV 535 powinien stanowić dla Ciebie jedną z najmocniejszych propozycji do rozważenia. Jako dodatkowy atut przemawiający za tym sprzętem możemy zapewnić Cię, że o dostępność części do XV535, nie masz się co martwić! W naszym sklepie Yamaha yama-sklep.pl znajdziesz do swojej Virago oryginalne części zamienne z szybką dostawą do domu, dzięki czemu będziesz mógł spać spokojnie, nawet wtedy, gdy postawisz na model z pierwszych lat produkcji! Bo Virago, wiecznie żywa!

 

YAMAHA XV 535 VIRAGO 1987-2003

   
Lata produkcji 1987-2003
Rozstaw osi (mm) 1520 mm
Wysokość siodła (mm) 720 mm
Masa pojazdu (kg) suchy: 182 / gotowy do drogi: 197 
Skok zawieszenia przód/tył (mm) 150/85
Hamulec przedni Tarczowy
Hamulec tylny Bębnowy
Pojemność skokowa (cm3) 535
Typ silnika V2 – 4v OHC 2 – V70°
Średnica cylindra/skok tłoka (mm): 76/59
Stopień sprężania 9:1
Moc 32kW (44KM) przy 7500 obr/min.
Maks. moment obrotowy 47 Nm przy 6000 obr/min.
Zasilanie: gaźniki/liczba/średnica gardzieli (mm) Mikuni/2/28
Starter Elektryczny
Skrzynia biegów 5-biegowa manualna
Napęd Wał Kardana
Rama (typ, materiał) otwarta grzbietowa stalowa
V-max 159 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,0 s
Zbiornik paliwa  8,6 (1987-1988); 13,5 (1989-2003)
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) 5,4
   
   

 

Darmowa przesyłka od 350 PLN
Darmowa przesyłka od 350 PLN
numer telefonu yama-sklep.PL zadzwoń do nas