
Elektryczny motocykl trial YAMAHA TY-E 2.0
25.03.2022
Pamiętacie koncepcyjny motocykl YAMAHA TY-E zaprezentowany w marcu 2018? Teraz powraca w wersji 2.0! Dokładnie w czwartek 24 marca, Yamaha Motor ogłosiła, że opracowała elektryczny motocykl trialowy TY-E 2.0, którego celem jest osiągnięcie neutralności pod względem emisji dwutlenku węgla z perspektywy zabawy motocyklem. Firma planuje wziąć udział w wybranych rundach FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme) Trial World Championship w 2022 roku.
W 2021 roku Firma dokonała przeglądu Planu Środowiskowego Yamaha Motor Group 2050, pierwotnie sformułowanego w 2018 roku i wyznaczyła nowy cel, jakim jest dążenie do neutralności węglowej we wszystkich działaniach biznesowych - w tym w całym cyklu życia produktów - do 2050 roku.
Projekt opracowania TY-E 2.0 jest realizowany jako jedno z unikalnych podejść firmy Yamaha do osiągnięcia neutralności węglowej. Zgodnie z koncepcją rozwoju FUN x EV, TY-E 2.0 ma zapewnić więcej radości z jazdy niż silniki spalinowe, wykorzystując cechy charakterystyczne dla pojazdów elektrycznych, takie jak potężny moment obrotowy w dolnym zakresie obrotów i silne przyspieszenie.
Prace rozwojowe nad TY-E 2.0 postępowały w oparciu o pierwszy model TY-E ogłoszony w 2018 r. i obejmuje nowo zaprojektowaną ramę typu monocoque wykonaną z laminatów kompozytowych, mieszczącą elektryczny zespół napędowy o zwiększonej wydajności dzięki połączeniu części mechanicznych i sterowania elektronicznego. W motocyklu zamontowano również nowo opracowany lekki akumulator o pojemności około 2,5 raza większej niż w poprzednim modelu.
Nowy TY-E 2.0 będzie brał udział w FIM Trial World Championship od czerwca tego roku z Kenichi Kuroyamą z Yamaha Factory Racing Team, który jest również jego zawodnikiem rozwojowym. TY-E 2.0 zostanie zaprezentowany na stoisku Yamaha Motor na 49. targach Tokyo Motorcycle Show, które odbędą się w dniach 25-27 marca.
- Rama typu mono coque wykonana z laminatów kompozytowych
W modelu TY-E 2.0 zastosowano ramę typu monocoque wykonaną z
laminatów kompozytowych, co przyczynia się do zmniejszenia masy i zapewnienia optymalnej sztywności. Układ jednostki napędowej i akumulatora został zweryfikowany i poprawiony w celu uzyskania znacznie niższego środka ciężkości w porównaniu z poprzednim modelem.
- Nowo opracowany, lekki akumulator o 2,5-krotnie większej pojemności
Yamaha opracowała nowy akumulator o dużej pojemności i większej mocy. Udało się ograniczyć wzrost wagi do około 20% przy jednoczesnym osiągnięciu około 2,5-krotnie większej pojemności w porównaniu z poprzednim modelem.
- Jednostka napędowa jeszcze bardziej udoskonalona dzięki połączeniu części mechanicznych i sterowania elektronicznego
W porównaniu z poprzednim modelem, trakcja została poprawiona poprzez połączenie części mechanicznych, takich jak sprzęgło i koło zamachowe, ze starannie dostrojonym sterowaniem elektronicznym silnika, które jest w stanie odczytywać subtelne zmiany przyczepności.